keluargaku

keluargaku

Monday, January 30, 2012

Makanan Dulu-dulu

Entah kenapa hari ini aku teringat makanan kegemaran aku masa zaman budak-budak dulu. Sekarang ni rasa macam dah tak pernah jumpa pulak. Nak buat sendiri takut tak jadi sebab tak pernah mintak resepi  makanan tu semua. Terbayang-bayang kat mata gambaran makanan tu semua. Antaranya:
1. rojak betik muda yang diparut dgn kuah ikan (rasa masam manis dan pedas). Aku  makan ni time ada persembahan wayang cina tangan labuh kat kampung aku.
2. apam dewa. Rasa manis, macam bahulu, warna kuning.
3. gula tarik. Warna perang, dibuat sendiri dirumah tok sedara.
4. gula kirai. Warna pink, macam rambut kusut di salut tepung gandum.
5. Sagun tepung... yang ni ada orang jual kat Sg Dua. Aritu makan mee udang, jumpa sagun ni beli dan makan. Silap sikit boleh tersedak beb!
Itulah antara makan kesukaan masa kanak-kanak. Bila masuk asrama je, dah tak jumpa. Balik sekali sekala ke kampung, mana nak dapat. Sampai lah laa nih! Sedih.....

3 comments:

kembara kelana said...

sagun oh sagun...sampai tersedak aku makan sagun dulu fatie...ada macam macam warna lak tu...memang sedap..kalau jumpa ..pun nak lagi

fati said...

Pakwe aku siap beli bawak balik rumah lebih 10 batang sagun. Anak-anak sikit punya 'perak' ( baca e-tanda ). Ayah depa suruh depa rasa, hmmm...depa makan rupanya....

mother's love said...

Hello South Korea is I who. Would like to introduce to you have got the video footage. Can you get If you come to my blog. Of short reotda go. Be happy. Thank you.