keluargaku

keluargaku

Wednesday, January 18, 2012

Memulakan keluarga

Masa aku baru kawin dulu, aku belum dapat tempat posting mengajar. Yang pakwe pulak baru mula kerja di PUSPATI setelah pulang dari UK buat master. So. kami menumpang dulu duduk kat rumah adik pakwe kat KL sementara tunggu keadaan stabil sikit. Bila aku dah dapat posting ( sekolah di Raub) , aku duduk menyewa bilik di Raub, share dengan cikgu anak dara, dan pakwe cari rumah sewa di Kajang. Jadilah kami suami isteri hujung minggu .

Aku ingat lagi, bila ada rumah sewa sendiri di Kajang, pakwe mula beli set bilik tidur, peti ais, dapur 2 tungku dan TV dan mesin basuh sedikit-sedikit. Mak aku bekalkan kami pinggan mangkok. Mak pakwe bekalkan kami periok belanga. Lama-lama lengkaplah rumah tangga kami yang simple-simple je. Di Raub aku hanya ada sebuah katil bujang dan satu almari baju plastik ( yg pakai zip tu). Kebanyakan hujung minggu aku akan balik ke Kajang. Masa tu pakwe belum ada kereta, so, berulang dengan bas lah kami ni.

Bila along kawin, dia menyewa flat kat KL. Kami guna duit hantaran along tu untuk belikan dia set bilik tidor, peti ais, dapur dan almari dapur. Tv lama kami pun kami berikan pada along. Begitu juga dengan mesin basuh baju. Pinggan mangkok dia dapat dari hadiah perkahwinannya yang diberi oleh rakan-rakan. Kami nak anak kami sempurna bila memulakan hidup berkeluarga. Untungkan budak-budak sekarang!

Tak lama lagi Ana pulak nak berumah tangga, so kami perlu buat pada Ana macam mana kami buat pada Along.... mudah-mudahan kami dimurahkan rezeki.... amin...

4 comments:

che mid said...

Aduh.. syahdunya bila terbayang kisah lama macam tu.. ibu yang prihatin, tolong anak menantu baru nak belajar hidup. Satu catatan yang boleh dijadikan panduan che mid juga. t kasih

fati said...

kita cuba membantu mana yg terdaya je che mid...

kembara kelana said...

mana nak sama zaman dulu...dgn zaman sekarang...kau belum dgr kisah aku lagi...fatie

fati said...

Sop, boleh buat entri pasal ko memulakan hidup berkeluarga pulak kat blog ko. Mesti menarik punya...