keluargaku

keluargaku

Tuesday, September 11, 2012

Lagu Gambus

Entah kenapa sejak bulan ramadhan lalu, radio dalam kereta myvi ni tak mau terima stesen radio lain selain ikim dan best 104 ( stesen radio johor). Puas aku ubah, dia akan balik pi kat 2 stesen tu je.
 Masa bulan ramadhan dulu, bagus jugak, dengar nasyid  dan bacaan quran je. Bila iklan membebel aku alih ke best 104.... sekali terdengar lagu-lagu gambus pulak....mak ai! boleh melekat pulak kat situ. So sekarang dok kat stesen best 104 jelah..
Sekarang ni aku dah tau, pukul berapa lagu-lagu irama gambus tu. Masa nak menunggu waktu  berbuka puasa sunat syawal dulu, aku alih stesen tu jugak kat dalam rumah...tut, tut pakwe aku tegur. " Ti rindu sangat nak balik johor ke?"  Hah? Terkedu aku.....( emosi bawah sedar menguasai perlakuan )
Tapi sungguh, rasa syahdu sangat bila dengar lagu gambus nyayian arwah Ahmad Fadhil, Rosiah Chik, Syarifah Aini...
Lagu-lagu seperti 'Dia datang', 'penawar rindu', 'pakngah balik' dsb... fuh! Nostalgia sungguh!
Patutlah orang kelantan dan Trangganu tak boleh lekang dengan dikir barat....

No comments: