keluargaku

keluargaku

Wednesday, March 14, 2012

Mengandung

Tadi anak jiran sebelah rumah datang ziarah aku. Dia duduk di JB sekarang, ikut suaminya. Dia tengah mabuk.... mengandung sulong. Dah 3 minggu dia balik rumah maknya di sini.
Aku  sebagai orang tua dan dah 5 kali mengandung, berilah beberapa petua dan tip kepada nya buat menghadapi kesukaran masa mengandung.
Kebanyakan perempuan akan mengahadapi rasa pening, mual ,muntah-muntah, letih ketika mengandung. Kita tak suka itu, tak suka ini . Makanan yg dulu jadi kegemaran langsung tak boleh di telan.
Kalau masa aku dulu, 3 bulan pertama tu, masuk dapur pun tak mau! Tak tahan bau minyak panas, bau ikan, bau tumisan dan sebagainya. Mula-mula pakwe tu ingat aku sengaja nak mengada-ngada, dia suruh jugak aku masak, elok panaskan minyak je, aku muntah depan dapur tu, baru dia percaya.......
Jadi ke lima-lima anak, aku memang mabuk sampai kandungan berusia 3 bulan. Lepas tu tak muntah dah, cuma bab makan je yg lain dari masa tak ngandung.
Masa mengandungkan along, aku suka sangat makan taufu, tiap-tipa hari nak taufu.... tu sekarang ni kulit badan along bersih, licin dan cantik...
Masa ngandungkan Ana, aku kat Pakistan, ikut pakwe kursus kat sana 3 bulan, tak ingat sangat aku suka makan apa, tapi mmg muntah juga.
 Masa ngandungkan Wan, suka makan ikan bakar cicah kicap picit cili padi.
Masa ngandungkan Iqah pulak kat UK....suka susu + cornflake ( macam2 jenis cornflake ada....).
Dan last sekali masa ngandungkan Ein, aku suka sangat dengan buah kurma dan air sirap. Hari-hari makan buah kurma dan air sirap sebab benda lain tak boleh telan.
Jadi kelima-lima anak lain jenis makanan yang boleh ditelan.. Yang penting masa mengandung, makan makanan yang berkhasiat, jangan tidur banyak sangat dan banyakkan membaca al Quran, terutamanya surah Maryam dan surah Luqman .

No comments: